Meditație și yoga în școlile românești?


Copiii asiatici duc o viață mai echilibrată și armonioasă față de cei din Occident. Aceștia sunt obișnuiți, încă de la vârste fragede, să mediteze, fiind totodată învățați cum să se concentreze mai bine și cum să își gestioneze emoțiile.

Cultura educațională asiatică a făcut parte, în 2013, dintr-un inedit experiment al școlii elementare Robert W. Coleman din Baltimore (S.U.A.). Aici a fost amenajată o camera de meditație (“The mindful moment room”), în care copiii care manifestau comportamente dizarmonioase, erau trimiși să practice exerciții de respirație, hatha yoga, meditații și să vorbească despre problemele lor cu un instructor. După respectivele sesiuni, copiii se reîntorceau în clasă mult mai atenți și pregătiți să învețe. Aceste tehnici au reușit, în scurt timp, să le crească abilitățile verbale cu 60 de puncte, să le îmbunătățească vizibil performanțele școlare și să-i facă să îmbine armonios viața socială cu cea de familie. Datorită succesului tehnicilor respective, multe dintre școlile gimnaziale le-au introdus ulterior în programele afterschool.

Este România pregătită pentru astfel de programe școlare?
Profesorul de yoga Dana Țupa consideră că și România ar fi acum pregătită să treacă la acest nou nivel educațional. “De regulă, dezechilibrele emoționale apar atunci când copiii fac o trecere bruscă din universul familiei, unde sunt sprijiniți la orice pas, în mediul competitiv al școlii, în care atenția învățătoarei este distribuită asupra unei întregi clase și în care se așteaptă de la fiecare elev să performeze. În acele clipe, copilul se sufocă emoțional, resimte adeseori frustrarea și stresul cauzat de timpul ocupat cu activitățile școlare. Simte cum toată lumea are așteptări de la el, încearcă cu eforturi să asimileze conformismul în viața lui, astfel încât să se simtă acceptat în societate. Toate acestea îl încarcă emoțional pe copil, iar la un moment dat el va răbufni. 

Cu toate că școala românească le oferă un suport cognitiv destul de consistent (vezi medaliile obținute la competițiile internaționale de elevii români), din păcate ea nu a reușit până acum să îi ofere copilului și un confort psihic, să îl învețe să-și gestioneze emoțiile. Până la urmă, scopul central al școlii este să genereze, pe lângă oameni educați și caractere puternice și echilibrate. În caz contrar, ea nu își poate atinge obiectivele fundamentale”, consideră Dana Țupa.

În opinia specialistului, școala românească ar trebui să îi învețe pe copii, următoarele aspecte esențiale, pentru a obține succesul: 
- cum să-și gestioneze resursele interioare; 
- cum să afle ce li se potrivește ca profesie, în conformitate cu aptitudinile și personalitatea proprie; 
- cum să învețe rapid; 
- cum să comunice eficient cu cei din jur; 
- cum să își construiască un corp puternic, sănătos, armonios; 
- cum să se relaxeze rapid; 
- cum să se concentreze ușor; 
- cum să se regenereze;
- cum să relaționeze cu stresul examenelor, testelor etc. 
---
Dana Țupa, fondatorul este fondatorul Purna Yoga Academy, prima şcoală din România acreditată de Yoga Alliance International USA.

P.C.

Comentarii